کد خبر : 4527
تاریخ انتشار : یکشنبه 3 اسفند 1399 - 17:00

نقش روابط عمومی در ثبات آرامش این روزهای سایپا

نقش روابط عمومی در ثبات آرامش این روزهای سایپا

با توجه به این که مقوله ارتباطات و روابط عمومی در اوضاع و احوال کنونی کشور از اهمیت ویژه برخوردار است، شرکت ها برای این که بتوانند نقش ارزنده در اقتصاد و توسعه پایدار کشور ایفا کنند، باید با بهره گیری از کارشناسان و متخصصان ارتباطات در پست های کلیدی روابط عمومی، میزان نفوذ بر افکار عمومی و استفاده مناسب از رسانه های ارتباط جمعی را بالا برده و به پشتوانه فکری و تجربی این مدیران، نسبت به تجزیه و تحلیل مسائل اقتصادی کشور به ارائه راه حل های ارتباطی در راستای جذب حداکثری از سوی سهام داران خود بهره بگیرند.

به گزارش بازتاب خبر , با تغییر رویکرد و مدرن شدن شرکت های بزرگ و کوچک، اعم از تولیدی و خدماتی، یکی از اصلی ترین ارکانی که همزمان با این توسعه رشد پیدا کرد و سهم بسیار بالایی در پیشرفت امور و اهداف شرکت ها برای خود کسب کرد، نگاه اصولی، علمی، جدی و درست به روابط عمومی بود.

این امر از آن جایی مهم و بسیار بااهمیت تلقی می شود که این بخش می تواند نقش اصلی را در تحقق اهداف سازمان و یا شرکت تابعه اش ایفا کند. کارشناسان معتقد هستند که کارکرد روابط عمومی در هر سازمانی در وهله نخست متأثر از مأموریت های اصلی آن سازمان است و از این رو بقای شرکت‌ها بی شک وابسته به میزان اعتماد و برنامه های آتی آن ها دارد.

در چنین سازمان هایی که ایجاد اعتماد و رضایتمندی مشتریان آن، که به عنوان مخاطبان اصلی سازمان یاد می شود، اهمیت فراوان پیدا می کند نقش روابط عمومی ها برای ایجاد و برقراری ارتباط، اعتماد، انجام مسئولیت اجتماعی، ارزش آفرینی و فراهم کردن محیطی برای مشارکت تعیین کننده سهام داران، غیرقابل انکار است.

در واقع، روابط عمومی عملکرد معینی از مدیریت است که هدف آن تسریع در حل مسائل سازمان و مخاطبان مرتبط با بهره گیری و مدیریت افکار عمومی صورت می گیرد که بی تردید تحقق این هدف، زمانی ممکن است که در ابتدا روابط عمومی، اطلاعات مناسبی از نظر کمی و کیفی نیازهای سازمان و مخاطبان کسب کرده باشد و سپس با پژوهش تلاش کند حجم اطلاعات و کیفیت آن بدون دستکاری و با حقیقت، شفافیت و دقیق طبقه بندی شود و به گیرندگان اصلی پیام بدون هیچ گونه پارازیتی تحویل نماید تا فهمی که هر یک از طرفین این ارتباط به دست می آورد، یک فهم واقعی و ماندگار باشد؛ چنان که، این روند به درستی انجام پذیرد، می‌توان گفت روابط عمومی نقش خود را برای تحقق روند مذکور در این شرکت ها به درستی ایفا نموده است.

کارشناسان و مشاوران ارتباطات و روابط عمومی به عنوان چراغی فروزان، راه های توسعه و سازندگی و پیشرفت را برای مدیران سازمان متبوع خود به ارمغان می آورند.

این مهم در عمل نیز در ساختار بسیاری از شرکت ها و تولیدکننده های ایرانی نیز به اثبات رسیده است. کافی است نگاهی کوتاه به نقش تولیدکننده و فعالان صنعت خودرو و زیرشاخه های آن داشته باشیم. در این سیر کوتاه به راحتی درمی یابیم که آن سازمان هایی که نقش و اهمیت روابط عمومی ها را جدی گرفته و نقشی حیاتی برای آن قائل شده اند، به مراتب رویکرد بسیار بهتر و بالاتری داشته اند. اینم مقوله به خصوص در دوران تحریم ها بیش تر خود را نشان داد که روابط عمومی شرکت ها وقتی با مسئله بغرنج عدم ایفای تعهدات مواجه شده بودند آن را مدیریت کردند. این یک سوی ماجراست و سوی دیگر، به درک و تفکر و ذهنیت مدیران ارشد مجموعه مرتبط می شود. به بیان ساده، اگر مجموعه یا سازمانی برای این بخش اهمیت ویژه و بسزایی قائل می شود معنی دیگرش این است که مدیران ارشد تفکر و درک صحیحی از علم مدیریت دارند و می دانند برای پیش‌برد امور تا چه حد روابط عمومی ها مؤثر و کارا و کارآمد هستند.

طی سال های اخیر، گروه خودروسازی سایپا این موضوع را به خوبی نشان داده است. جایی که در حال حاضر، مدیر فعلی روابط عمومی این خودروساز با ثباتی که در بخش تحت مدیریت خود داشته است توانسته با نظم و درایت ارتباط خوبی با بدنه مدیریت و همچنین رسانه ها به عنوان پل ارتباطی برقرار کند و مسائل مترتب بر این خودروساز را به خصوص در شرایط بحرانی دو سال اخیر به خوبی مدیریت کند و همگان را نه تنها در جریان اخبار و مسائل قرار داده است، بلکه با روشن و شفاف کردن مسیر ارتباط رسانی مانع از شکل گیری شایعات و اخبار نادرست شود. در همین حال، این بخش با پذیرش مسئولیت و درست ایفا کردن نقش خود، نقش مشاور صادق و دلسوز را به خوبی به جا آورده است.

این ثبات در مدیریت در ایران چندان دیرپا نیست و بعضاً عمر مدیریت ها بسیار کوتاه تر از آن می شود که بتوانند شمع یک سالگی اش رو فوت کنند.

با توجه به این که مقوله ارتباطات و روابط عمومی در اوضاع و احوال کنونی کشور از اهمیت ویژه برخوردار است، شرکت ها برای این که بتوانند نقش ارزنده در اقتصاد و توسعه پایدار کشور ایفا کنند، باید با بهره گیری از کارشناسان و متخصصان ارتباطات در پست های کلیدی روابط عمومی، میزان نفوذ بر افکار عمومی و استفاده مناسب از رسانه های ارتباط جمعی را بالا برده و به پشتوانه فکری و تجربی این مدیران، نسبت به تجزیه و تحلیل مسائل اقتصادی کشور به ارائه راه حل های ارتباطی در راستای جذب حداکثری از سوی سهام داران خود بهره بگیرند.

روابط عمومی در این بین با ارائه تاکتیک های ارتباطی و رسانه ای با انجام عملیات تحقیقاتی و برنامه ریزی شده می تواند نسبت به تسریع تحقق اهداف شرکت های سرمایه گذاری در به ثمر رسیدن انتظارات سهام داران در خصوص بازده مورد انتظار و پرداخت سود در زمان مناسب، کسب بالاترین بازده ممکن و به کارگیری تمام توان و استعداد به منظور بهبود ارزش دارایی های در اختیار این شرکت ها، انتخاب بهینه قلمرو فعالیت های اقتصادی از میان فرصت های جذاب در کشور، خلق ارزش و ثروت در چارچوب بازدهی نقدی و ارزش افزوده حاصل از سرمایه گذاری (با تکیه بر ایجاد زنجیره ارزش)، فراهم آوردن زمینه سودآوری بلندمدت و پایدار، به کارگیری رویکردهای دانش بنیان مبتنی بر بین المللی شدن و توانمندسازی و توسعه سرمایه های انسانی قدم های مؤثری بردارد.

همچنین هدف روابط عمومی کسب تفاهم و پشتیبانی از طریق ایجاد احساس مشترک میان مشتریان با سازمان و بالعکس تعریف شده است و نتیجه آن ایجاد ارتباطی تعاملی و دوسویه، مشارکتی و هماهنگ است که به طور بالقوه ایجاد این تعامل، وظیفه مهم و غیرقابل انکار متخصصان روابط عمومی شرکت ها در پیش بینی مسائل و شکل بخشیدن به رویدادهای آینده است نه فقط روایت گری و گزارش آن چه اتفاق می افتد یا مقابله با آن چه پیش می آید.

در حال حاضر، شرکت ها برای دستیابی به سازمانی پویا، چابک و پیشتاز در بازار، به منظور ارتقای اعتبار و حفظ اعتماد و وفاداری مشتریان و مخاطبان خود با در نظر گرفتن امکانات موجود در راستای جذب و به کارگیری سرمایه و نقدینگی بازار و معرفی شرکت متبوع خود ناگزیر به بهره گیری از روش های نوین ارتباطی در قالب فعالیت های روابط عمومی پرداخته اند.

روابط‌عمومی نوین در سازمان‌ها به تدریج به جایگاه واقعی خود به عنوان محور اصلی تولید و انتقال پیام‌های سازمان به جامعه‌ ذی‌نفعان دست یافته است. یکی از زمینه‌هایی که از حدود یک دهه پیش تاکنون به تقویت این جایگاه یاری رسانده است رویکرد راهبردی به مقوله ارتباطات است که کارگزاران این حوزه را به افزایش توانمندی لازم جهت ارتقای اثربخشی و کارآمدی فرایند انتقال پیام‌های سازمان به مخاطبان نزدیک‌تر کرده است.

در حال حاضر، به نظر می رسد که این مهم به درستی در گروه خودروسازی سایپا درک شده است و ثبات در مدیریت روابط عمومی این خودروساز و اعتماد به آن، نتیجه اش را نه تنها در دوران متلاطم پس از تحریم ها نشان داد بلکه انتخاب درست این رویکرد موجب شده است این گروه به رغم تمام فشارهایی که از جوانب مختلف مانند تحریم و همچنین زیان های انباشته بر دوش خود حس می کند، به آرامی روزگار بگذراند. آرامشی که مدیون درک صحیح مدیریت ارشد این خودروساز و عملکرد مناسب روابط عمومی آن است.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخرین اخبار